Wednesday, January 28, 2009

iKaN KeLi


Korang suka tak makan ikan keli?Ada sesetengah org geli ngan ikan ni..For me, bleh je nak makan ikan ni...tapi kureng ler...Dulu mmg aku tak suka langsung nga ikan darat...tgk pun tak lalu...tapi sejak dua menjak ni, dah bleh adapt ngan ikan ni...maklumlah kat perlih ni, pi je kedai mana2 mmg akan ada ikan keli goreng or bakar..sedapppp...nak rasa meh ler perlih..heheheheh

Tapi nak citer la first time aku bersiang ikan keli sendiri..selalunyer cik abe yg buat kerja2 ni sbb aku mmg geli ngan ikan keli ni..tapi tah apa sngin dtg menlanda, tetiba rasa nak bersiang sendiri..Actually ikan keli ni aku dapat kat kampung mak aku kat Jitra.My uncle n cousin menternak ikan keli ni..so kalau gi umah arwah tokwan aku kat Tg. Pauh tu, mmg ada la kolam ikan keli dekat 20 kolam gak ler.Ada le 8 ekor aku bawa balik since cik abe makan..bleh la gorengkan utk dia.

Ikan keli ni mmg sedap kalau dimakan goreng garing2 atau dibakar sampai well done kalo omputih kata.sampai dia nyer minyak2 dia dah kering ler katakan..Cara nak matikan ikan keli ni senang je...letak je ikan keli tu dlm baldi yg tinggi sikit, pastu letak garam bnyk2,pastu tutupkan baldi tu supaya ikan tu tak melompat.Selalunyer kalau dah kena garam, ikan tu akan mengeliat2 kesakitan dan menyebabkan dia akan melompat.Pastu bila ikan2 tu dah arwah, tuang cuka bnyk2, kasi lendir2 dia hilang....biar kejap pastu bersiang ler...oh yer, kalau basuh ngan cuka ni waktu menggoreng nnt, ikan tu tak meletup2..ni petua le yg aku dapat dari org selalu mkn ikan keli..so ni le hasil kerja aku pagi tadi...Mlm nnt baru nak goreng buat dinner...

5 comments:

Mommy Harith Hannah said...

Ampunnn, sampai biler2 pon den xkan siang ikan nie... ekekeke...

~Umi.Sufira~ said...

Owh good tips walaupun mungkin tidak akan siang ikan keli..family sebelah yot yang dok kat sawah tuh ikan darat memang feveret..nak taknak makan jugak..sampai la ni..makan jelah siang mintak mahapla..kekeke..

Unknown said...

aru -> tu aaa aru..akak pun cam tak caya je sendiri siang ikan ni...mmg tabik spring kat diri sendiri...hahahahahah...

mimi-> ok gak le nak makan ikan keli ni..ada setgh org tu nak tgk ikan tu pun geli...cam mak akak...hahahahah

MN said...

hi...
saya masa nak hilangkan lendir dia tak guna cuka tapi guna asam keping...
gosok2 kat badan ikan tu :)

Unknown said...

Mrs. Noba -> hi...:) tak nah lak try pakai asam keping.Before ni pakai asam jawa.Maklumlah baru 2 kali makan ikan keli kat rumah..heheheh