Thursday, February 26, 2009

JaWa

Apasal cakap pasal Jawa ni...heheheh..
Actually my hubby org Jowo...tapi dia ni Jawa bukan Jawa sejati dah..sebab dia tak berapa pandai cakap Jawa..heheheh..aku tau ramai anak2 Jawa sekarang tak pandai dah cakap Jawa..tul kan..mengaku lah korang...:p (Mimi jgn tak ngaku aaaa!!) Rugi tau ..tak tau cakap Jawa..bhs ibunda ni..nnt leh pas kat anak2 korang...

Dulu masa mula kawan ngan hubby , tak tau pun dia org Jawa..lepas kahwin baru tau..hubby aku org Indon...hahahahhaha...aku kawin ngan org seberang rupanyer... :p tapi warganegara Mesia kay...Nenek hubby mmg dari seberang..n still ada sedara mara lagi kat sana(Jawa kalau tak silap aku..).. Mula2 duduk bersembang2 kat anjung ngan abah, mak,atok, tercengang-cengang gak aku dengar diorg bersembang...Yang hubby aku bantai gelak tgk muka aku...pastu dia cakap

"Diorg tgh cakap Jerman tu"
"Cakap Jerman??Apasal takde bunyi Doitsu pun?"

Blank aku waktu tuh...sib baik ler enjin HP aku ni power..baru aku perasan...depa ni cakap Jawa...hahahahhahahaha..Pastu tanya hubby..apasal tak cakap Jawa..Rupa2nya dia mmg tak reti nak cakap...tapi paham ler apa yg diorg sembang..aku pun lama2 paham gak ler vocab2 jawa ni...yang selalu aku dengar:

  • mentom =makan
  • turur = tido
  • ngences = air meleleh tak berenti(ni waktu aqil bb dulu)
  • papat = empat
  • ngempeng = melekat jer bila nenen
  • tuman = manja
Ntah banyak lagi...tapi tak ingat dah...ada yg nak tolong sambung berikan pelajaran bahasa Jawa...??hehehehehe...

Okaylah..need to stop right here..nak gi amik Aqil n Arif di nursery...

p/s: Aqil's fav menu for breakfast is otak2 gulung segera...hmmm anak jawa tul la sorang ni...

5 comments:

Unknown said...

hehehe tu sib baik bujin tak mix jawo dgn kelate ke ..kalau tak lagi german le bahse depa :p

~Umi.Sufira~ said...

Adoi!!siap buleh kutuk eden lagi tuh..kekeke..eh skarang dah terror sikit tau dari dulu...ha....dah buleh gelak dah kalu dioarng buat lawak..kekeke..

Unknown said...

Mai -> tu aaa..kalau mix kelate lagi le aku dok pahe nyer...hahhahhaha..

Mimi -> oklah dah upgrade sikit la duduk kat johor tuh..kalau dok n9 ke kl ke,mesti dah lupa yek..:p

Che Lin said...

kak aja, den telah dicop jawa walaupon tidak jawa.
(sila rujuk blog untuk citer lanjut) hahah

Unknown said...

Nor-> pahe dah...apasal kena dia cakap Nor jawa..mmg ada iras2 org Jowo sikit...tapi more to org Pahang... :p