Monday, August 17, 2009

BuDaYa SaLaM

Budaya salam ni adat atau harus dalam Islam?Apa pendapat korang? Salam tangan yek...kalau setakat bagi salam tu ,rasanya ramai makin lupa...sekarang ni baru ku perasan ramai yg dah tak rajin salam tangan bila berjumpa....adakah kerana takut dihinggapi H1N1????...hmmm..b4 wabak ni melanda lagi dah berlaku...di keliling aku ler...tak tau le keliling korang camner...

Ni aku perasan semasa mula2 balik dari nihon ler..al maklum la dah lama kat sana..kalau jumpa org asyik nak tunduk2 jerk...hahahhaha...balik mesia kena la salam tangan yek..hehehheheh...aku dulu mmg rajin salam org yg baru dikenali or yg jumpa kat tgh jalan ker...hahhahahah...tapi sekrg budaya itu sudah kureng...why??sbb aku tgk aku sorang jer yg terhegeh2 salam org...org len buat dunno jerk...huhuhuhuhu...segan lak makcik....:p

Kids? Diorg mmg di ajar salam org tua...sekrg ni tgh dok brainwash depa suh tunduk bila berjalan depan org tua....sejuk hati org tua bila tgk anak2 buahku seme jalan tunduk jer depan org tua...salam bila jumpa....hahahha..anak2 ku jer kurang didikan lagi...hahahhaha...tak menja di kebiasaan mereka lagi...huhuhhuh....MY MISSION THIS YEAR -> AJAR KIDS BERSALAM N JALAN TUNDUK DEPAN ORG TUA.....kureng didikan tul la..hahahhahah....

any opinion? org kat perlih jer ke..org johor, org kl...org n9...org pahang???anyone want to comment??

5 comments:

Umar said...

wpun kite rase yg kite je terhegeh duk hulur tangan setiap kali jumpe orang...xpelah, yg penting kita dah buat apa yg kite rase betul... :)

Unknown said...

sbb xbiasala kena biasakan. benda yg baik... ngan family, ngan org tua. kalo side aku, adik2 akan slm yg lg tua cium tgn. kalo side incik shah xla, salam je. so aku ala2 segan la gak (benarnya boleh je tp dek adik dia sendiri pun xberia cium tgn, aku xla tegediks plak, haha).. anak2 aku so far, salam tuh biasa, tp aku kena ckp la, salammmm. kalo tunduk tuh sama la, kureng didikan sket. haha...

Unknown said...

k.noni -> heheheh..tul tuh k.noni...kena buat muka tak malu gak ni...heheheheh

sya -> kids ni mmg gitu..kena ckp salam baru diorg buat...sama ler...aku lagi ler...org sana slm sebelah tgn jer...ala2 omputih gitu...hahahhahahaha

Che Lin said...

setuju ngan kak aja.
sometimes cam kita je yang terhegeh2 hulur tangan kat orang.
sampai satu tahap dah rasa nak buat bodo je time jumpa orang esp bila gi tempat baru.

sungguh la tidak bagus di situ kerana bebudak (pompuan je la) kat kelas sume salam & cium tangan cikgu dia ni setiap kali abih lecture.
walaupon kengkadang ada sedikit tensi tengok kerenah dorang tido ke, berbual time kita membebel kat depan tapi...
terasa diriku eh lecture-ku begitu berharga bila dorang datang salam cenggitu.
ingatkan dah takde orang buat gitu dah di zaman cyber ni. hihi

Unknown said...

nor -> wow!!bagus tul anak murid you yek....respect tul!!!mmg sejuk ati ni bila budak2 salam tgn kiter.....